Nawet jedna negatywna opinia w sieci potrafi mocno zaszkodzić marce. Jest to szczególnie widoczne w czasach rewolucji social media, gdy każdy z nas może zabrać głos. Głos ten ma coraz większe znaczenie, nawet w przypadku losów i strategii największych firm. Z pomocą przychodzi tutaj monitoring treści, jeden z głównych trendów marketingu internetowego. Można bowiem z niezwykle dużą skutecznością monitorować to, o czym i jak konsumenci mówią w sieci, w tym także właśnie w social media.
W dobie internetu i  mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych każdy może być nadawcÄ… informacji, tej pozytywnej jak i negatywnej. Nie powinniÅ›my siÄ™ tego bać, ale raczej uważnie sÅ‚uchać gÅ‚osów naszych klientów i umieć z nich wynieść maksimum korzyÅ›ci. I wÅ‚aÅ›nie to jest głównym celem monitoringu internetu. Poprzez zestaw dziaÅ‚aÅ„, które umożliwiajÄ… bieżącÄ… obserwacjÄ™ i ocenÄ™ informacji, jakie ukazujÄ… siÄ™ na temat firmy czy danej marki w internecie, jest możliwa wczesna identyfikacja kryzysów oraz ocena efektywnoÅ›ci komunikacji. Bardzo ważnym elementem jest również badanie zachowaÅ„ klientów, ich opinii, a także zwiÄ…zanych z markÄ… trendów. Za jeden z głównych celów monitorowania marki w sieci uznawane jest również stworzenie nowego kanaÅ‚u komunikacji z klientami. Jego umiejÄ™tne wykorzystywanie pozwala m.in. na wsparcie sprzedaży, a także wzmocnienie pozytywnego wizerunku wybranej marki, produktu bÄ…dź usÅ‚ugi. Â
Duża grupa użytkowników sieci społecznościowych obserwuje za ich pomocą marki lub produkty, a co jest jeszcze bardziej znaczące wielu korzystających z platform społecznościowych publikuje wpisy związane z markami. Nawet jeśli nie prowadzimy aktywnych działań na Facebooku czy Twitterze nie znaczy to, że nasza marka nie jest już tam obecna, a nasi klienci o niej nie rozmawiają. Dlatego też, monitorowanie tego co, gdzie i kto o nas mówi powinno być podstawą wszystkich działań marek w mediach społecznościowych. ? radzi Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET.
Narzędzia do monitoringu i analityki mediów społecznościowych muszą być proste i oferować dokładność wyników. Dane powinny pochodzić z wielu, dobrze dobranych źródeł i powinny być dopasowane do potrzeb analitycznych. Umiejętność dobrego ich wykorzystania to bowiem podstawa. Narzędzia analityczne dają nam szybki dostęp do miejsc, w których mówi się o naszej marce oraz możliwość śledzenie opinii naszych klientów, nie tylko ogólnie w internecie ale także w mediach społecznościowych czy na forach internetowych. Coraz szybszy rozwój tych narzędzi stwarza również możliwości oceny, czy wypowiedzi o danej marce koncentrują się wokół emocji pozytywnych czy negatywnych. Jeżeli bowiem wiemy jak oceniane są nasze produkty, jak odbierane są nasze reklamy i jak oceniana jest jakość naszych usług, mamy możliwość odpowiednio zareagować i przewidzieć wcześniej potencjalne problemy.
dostarczył infoWire.pl